Muybridge brengt beweging in beeld

Muybridge brengt beweging in beeld

Hoewel men wel al bezig was met het alen bewegen van beelden ging het in de 19de eeuw nog vooral om getekende beelden. Het is de Brit Eadweard Muybridge die hier verandering in zal brengen. Muybridge, die zijn carriere begon als boekhandelaar, was een zeer verdienstelijk fotograaf die op zoek ging naar de grenzen van de fotocamera. In 1868 werd hij wereldberoemd met grote foto’s van de Yosemite vallei.

Valley of the Yosemite from Rock Ford -bron wikimedia commons, Google Art Project

Valley of the Yosemite from Rock Ford -bron wikimedia commons, Google Art Project

In 1872 werd hij ingehuurd door Leland Stanford om experimenten met het vastleggen van beweging uit te voeren. Stanford was immers een weddenschap aangegaan met zijn vrienden over hoe een paard beweegt in galop. Volgens zijn vrienden had een paard altijd een hoef op de grond. Stanford beweerde het tegendeel en bood Muybridge $25.000 om hem te helpen zijn gelijk te bewijzen.

Frances Benjamin Johnston's Portrait of Eadweard Muybridge

Frances Benjamin Johnston’s Portrait of Eadweard Muybridge, 1890 – bron: TATE BRITAIN

Muybridge begon met het verbeteren van het sluitermechanisme zodat hij de sluitertijd kon verkorten, maar ook de gevoeligheid van het fotopapier moest hij verbeteren. En misschien wel het belangrijkste: hij moest een manier vinden om verschillende opnames na elkaar te maken. Om dit te bereiken plaatste hij verschillende camera’s op een rij op gelijke afstand van elkaar naast een renbaan. Aan de sluiter van elke camera  maakte een touw vast wat hij dan over de baan. Als het paard herkans liep zou het de camera’s activeren met als eind resultaat een foto per camera van telkens een ander moment in de galop. Uiteindelijk had Muybridge bijna zes jaar nodig om het bewijs van Stanford’s gelijk te leveren, maar in 1878 bewees hij dat “paarden kunnen vliegen”. Hij zou het echter niet bij dit experiment houden en legde zich volledig toe op het vastleggen van dieren en mensen in beweging.

Al snel kwam hij zelf op het idee om de verschillende beelden achter elkaar te projecteren en ontwikkelde hij wat we misschien wel de eerste filmprojector kunnen noemen: de zoopraxiscoop. Deze machine diende voor Thomas Edison en William Kennedy mee als basis bij de ontwikkeling van hun Kinetoscoop. Maar Muybridge was van invloed op nog veel meer uitvinders en kunstenaars waaronder Marey en Marcel Duchamp. Die laatste liet zich bij het maken van Nu descendant un escalier n° 2 (1919) duidelijk inspireren door de studie Woman Walking Downstairs (1887):

Eadweard_Muybridge_1